Deficientele auditive la copii

Deficientele auditive la copii

– frecvenţa surdităţii este de 0.7-1‰

– etiologie:

1. prenatală->boli ereditare,rubeolă în prima lună de sarcină

2. intranatală->traumatism obstetrical , icter neonatal grav

3. postnatală->otită, meningită, encefalită, post traumatism cranio-cerebral, medicaţie ototoxică

– surditatea perturbă dezvoltarea

– clinic:

– sugar

– absenţa reacţiei la zgomotele din jur
– mutitate
– dezvoltarea întârziată a vorbirii

– copii mici

– retard psihic marcat,cu momente de stagnare
– agresiune
– agitaţie motorie
– tulburări de comportament

– şcolar

– lipsă de atenţie
– dificultăţi de concentrare
– agitaţie
– dezinteres
– ştergerea achiziţiilor dobândite

– depistarea hipoacuziei la copil:

– se face în anumite perioade ale copilăriei
– trebuie începută de la nou-născut->rol important al medicului de familie
– se face la : nou-născut / sugar / copil mic de 4-5 ani /grupe cu risc crescut

– metode de depistare:

– supraveghere activă a copilului sănătos
– controale periodice
– cu ocazia intrării în colectivitate

1. nou-născut

– reflex cohleo-palpebral şi reflex cohleo-pupilar la producerea bruscă a unui zgomot care nu deplasează aerul şi nu este produs în câmpul vizual al copilului

nou-născuţi cu risc crescut:

– familii cu surditate

– tablou clinic complex ce sugerează o embriopatie, fetopatie, boală genetică

– malformaţii cervico-faciale sau sistemice

– asfixie neo-natală gravă

– hiperbilirubinemie

meningită neo-natală

– mame cu boli infecţioase->rubeolă, toxoplasmoză, CMV, sifilis congenital

– mame cu medicaţie ototoxică în timpul sarcinii

2. sugar

tehnici comportamentale:

– comportamentul copilului la stimulul sonor:

– reflexul Moro

– reflexul auriculo-palpebral

– reflexul de trezire

– testul distragerii atenţiei (5 luni-2 ani)

– modul în care reacţionează la zgomote->răspuns de orientare-investigaţie

– jucării Moati (imită sunete de animale)

examen obiectiv

1. copil 1-3 ani->lipsa achiziţiilor corespunzătoare de limbaj

– examinare cu jucării sonore

– aprecierea răspunsului la ordine date cu voce şoptită

2. copil 4-5 ani->diagnostic dificil (usu.copii hipoacuzici)

– testul vocii şoptite

-audiometru tonal

– dezvoltare psiho-lingvistică

– hipoacuzia se poate depista în cadrul programelor de supraveghere activă sau de către medicul ORL

– grupe cu risc crescut

– familii cu surditate

– prematuri

– copii cu traumatism obstetrical

– afecţiuni neurologice

– fetopatii

– antecedente de otită, meningită, medicaţie ototoxică

– metode obiective:

– audiometrie tonală

– timpanometrie

– potenţiale evocate de trunchi cerebral

– se pot realiza programe recuperatorii în centre specializate cu participarea mai multor persoane:

– pediatru

– audiolog

– proteticieni

– psiholog

– logoped

– profesor

– protezarea poate începe după vârsta de 2 luni

– la copilul cu cofoză bilaterală->implant cohlear