Deficientele auditive la copii
– frecvenţa surdităţii este de 0.7-1‰
– etiologie:
1. prenatală->boli ereditare,rubeolă în prima lună de sarcină
2. intranatală->traumatism obstetrical , icter neonatal grav
3. postnatală->otită, meningită, encefalită, post traumatism cranio-cerebral, medicaţie ototoxică
– surditatea perturbă dezvoltarea
– clinic:
– sugar
– absenţa reacţiei la zgomotele din jur
– mutitate
– dezvoltarea întârziată a vorbirii
– copii mici
– retard psihic marcat,cu momente de stagnare
– agresiune
– agitaţie motorie
– tulburări de comportament
– şcolar
– lipsă de atenţie
– dificultăţi de concentrare
– agitaţie
– dezinteres
– ştergerea achiziţiilor dobândite
– depistarea hipoacuziei la copil:
– se face în anumite perioade ale copilăriei
– trebuie începută de la nou-născut->rol important al medicului de familie
– se face la : nou-născut / sugar / copil mic de 4-5 ani /grupe cu risc crescut
– metode de depistare:
– supraveghere activă a copilului sănătos
– controale periodice
– cu ocazia intrării în colectivitate
1. nou-născut
– reflex cohleo-palpebral şi reflex cohleo-pupilar la producerea bruscă a unui zgomot care nu deplasează aerul şi nu este produs în câmpul vizual al copilului
– nou-născuţi cu risc crescut:
– familii cu surditate
– tablou clinic complex ce sugerează o embriopatie, fetopatie, boală genetică
– malformaţii cervico-faciale sau sistemice
– asfixie neo-natală gravă
– hiperbilirubinemie
– meningită neo-natală
– mame cu boli infecţioase->rubeolă, toxoplasmoză, CMV, sifilis congenital
– mame cu medicaţie ototoxică în timpul sarcinii
2. sugar
– tehnici comportamentale:
– comportamentul copilului la stimulul sonor:
– reflexul Moro
– reflexul auriculo-palpebral
– reflexul de trezire
– testul distragerii atenţiei (5 luni-2 ani)
– modul în care reacţionează la zgomote->răspuns de orientare-investigaţie
– jucării Moati (imită sunete de animale)
– examen obiectiv
1. copil 1-3 ani->lipsa achiziţiilor corespunzătoare de limbaj
– examinare cu jucării sonore
– aprecierea răspunsului la ordine date cu voce şoptită
2. copil 4-5 ani->diagnostic dificil (usu.copii hipoacuzici)
– testul vocii şoptite
-audiometru tonal
– dezvoltare psiho-lingvistică
– hipoacuzia se poate depista în cadrul programelor de supraveghere activă sau de către medicul ORL
– grupe cu risc crescut
– familii cu surditate
– prematuri
– copii cu traumatism obstetrical
– afecţiuni neurologice
– fetopatii
– antecedente de otită, meningită, medicaţie ototoxică
– metode obiective:
– audiometrie tonală
– timpanometrie
– potenţiale evocate de trunchi cerebral
– se pot realiza programe recuperatorii în centre specializate cu participarea mai multor persoane:
– pediatru
– audiolog
– proteticieni
– psiholog
– logoped
– profesor
– protezarea poate începe după vârsta de 2 luni
– la copilul cu cofoză bilaterală->implant cohlear