Tulburari de dezvoltare fizică
– aprecierea in depistarea tulburarilor de dezvoltare fizica la copii se face de către medicul de familie prin:
* examinările de bilanţ
* programe de supraveghere activă
– se folosesc indicatori de creştere şi maturaţie:
* talia
* greutatea
* perimetre->cranian şi toracic
* maturaţie osoasă
* maturaţie dentară
* maturaţie pubertară
– ritmul de urmărire:
* anual->talie,greutate
* cu ocazia examenelor de bilanţ->restul indicatorilor
* rezultatele se compară cu cele de pe nomograme
* anual rezultatele sunt prelucrate de Departamentul de Igienă Şcolară din Direcţia de Sănătate Publică
Tulburari de dezvoltare neuro-psihică
– se face de către medicul de familie în cadrul programului de supraveghere activă a copilului
– grupe cu risc crescut:
* prematuri
* copii cu traumatism obstetrical
* icter neonatal grav
* dismaturi
– afecţiuni frecvente:
* paralizii cerebrale
* retard mintal
* dezordini de vorbire şi limbaj
* afecţiuni musculare
– anamneza:
* starea generală de sănătate a familiei
* cauza unor decese în familie
* nivelul intelectual al copiilor
* starea materială a familiei
– factori care influenţează negativ dezvoltarea neuro-psihică:
* carenţe afective
* insuficienţa stimulării verbale
* lipsa posibilităţilor de mişcare suficientă
* lipsa jocului
– pentru aprecierea dezvoltării se pot folosi testele DDST:
* 12 cuburi de lemn cu latura de 2.5 cm,în culori primare
* clopoţel acordat înalt
* zornăitoare cu sunete joase
* minge pufoasă
* minge de tenis
* creion şi hârtie
* jucării selectate
* bobiţe gelatinoase pentru testarea apucării „în pensă”
* carte cu poze colorate, simple